fredag den 16. december 2011

Vanille kranse.

Endnu engang har jeg haft fat i Amo's store julebagebog :-) Denne gang er det vanillekransene, der skulle prøves.. Da jeg ikke har nogen kødhakker og min elektroniske kagesprøjte ikke ville samarbejde måtte jeg stå og trille små stænger og forme dem til kranse - de ligner lidt nogle blæksprutte eller løgringe, men smager dejligt :-)






Opskrift: (ca 90 stk).

250 g hvedemel,
125 g sukker,
kornene fra 1 stang vanille,
200 g smør eller margarine,
1 æggeblomme,
100 g finthakkede mandler.

Sådan gør du:

1. bland alle ingredienser og smuldr fedtstoffet heri. Ælt dejen sammen med let hånd.
2. læg dejen koldt 1 time, inden den formes.
3. sæt en stjerneform i en kødhakker eller en kagesprøjte og kør dejen igennem. Form de 6-8 cm lange stænger til kranse og sæt dem på en bageplade med bagepapir.
4. bages ved 200 grader i 6-8 min.

Velbekomme :-)

1 kommentar: