mandag den 17. september 2012

Cheesecake whoopie pies med blåbær.

Så er der blevet prøvet noget nyt igen :-) Denne gang whoopie pies. Øjjj de kan godt anbefales, smager bare så godt..
Whoopie pies består af 2 bløde kagebunde lagt sammen som en sandwich med lækkert fyld. Jeg bagte blåbær whoopie pies med citroncheesecake fyld.

 
 

 
 

Til 12 whoopie pies skal du bruge:

250 g mel,
1 tsk. natron,
1 stor knivspids salt,
115 g blødt smør,
150 g sukker,
1 stort æg,
1 tsk. vamilje essens,
4 spsk. mager creme fraiche,
3 spsk mælk,
55 g tørrede blåbær (jeg fandt dem hos den lokale helsekost),
flormelis til at drysse over.

Sådan gør du:

Forvarm ovnen til 180 grader.
Sigt mel, natran og salt sammen,
Kom smør og sukker i en stor skål og pisk det med elpisker, til det er blegt og luftigt.
Pisk æg og vanilje essens i efterfuldt af halvdelen af melblandingen.
Tilsæt mælk og creme fraiche.
Rør resten af melblandingen i og bland det hele godt sammen.
Rør blåbær i.

Tryk 24 whoopie pies ud (jeg brugte sprøjtepose) på en bageplade med bagepapir i ca 5 cm diameter. Husk mellemrum mellem bundene, da de flyder lidt ud. (Jeg havde 12 på en plade).
Bages 1 plade ad gangen i ca 12 min.

Citroncheesecake fyld:

225 g smøreost (neutral)
2 tsk. fintrevet citronskal,
6 spsk. mager creme fraiche
40 g sigtet flormelis.

Sådan gør du:

blan alle ingredienser sammen i en skål og pisk det sammen til en jævn blanding. Sættes herefter på køl i ca 1 time, inden det bruges som fyld.

Lav dine whoopie pies ved at smøre fyldet på den flade side af halvdelen af bundene og lægge den anden halvdel af bundene ovenpå, som i en sandwich. Sigt flormelis over og sæt dem i køleskabet 1 time inden de skal nydes.

Velbekomme :-)

3 kommentarer:

  1. Sjovt ok så lavede jeg også whoopie pies i søndags, MUMS ja de smager skønt. Jeg lavede Red Velvet whoopies, dejlig nemme

    SvarSlet
  2. De er lækre ud. Netto har i øjeblikket en bog: Kagedage, the hummingbird bakery. Der er en 10- 12 forskellige Whopper pies i. Har søgt på nettet - hvor finder I jeres opskrifter? VH Mette

    PS: en en dejlig blog at følge.

    SvarSlet
  3. Hej Mette, det er lidt med forskel, hvor jeg finder mine opskrifter..Denne er fra en bog der hedder Whoopie pies, skulle jeg jo også ha' skrevet i indlægget, men nogle gange går det lidt stærkt..

    SvarSlet